måndag 22 september 2008

Korridoren - 3WD

Jag bor i 3rd Women's Dormitory; den bästa av alla korridorer (naturligvis). Alla tilltalar varandra med smeknamn och utan artigheter. Samtidigt är den ren och allt fungerar smidigt. Ett viss mått av fascism tillämpas, men inte som i 4WD där de tydligen är väldigt strikta med senpai/kouhai-relationer (relationer mellan äldre och yngre studenter) och man inte får tvätta nattetid. Man måste fortfarande betala böter om man inte kommer på det månatliga korridorsmötet och man får absolut inte glömma sina skor i hallen (vi har varsitt skoskåp), för då kan de hamna i en "take free"-hög.

Skönt är i alla fall att här inte är lika smutsigt som på 2nd Men's Dormitory, där Jonas bor. Alla korridorer hatar 2MD, utom 3WD, och 2MD tycker att 3WD är den enda av tjejkorridorerna som inte är tråkig. När man byter från skor till tofflor i hallen på 2MD fastnar genast ett tjockt lager smuts på hela fotsulan. Deras allrumsgolv har blivit utsatt för både det ena och det andra... men å andra sidan är deras enskilda rum dubbelt så stora som våra. Våra är på fantastiska 12 kvadratmeter.


Såhär ser korridorshuset ut framifrån. Medger att det ser ut som ett fängelse, bortsett från cyklarna.


Det här är Higeo, en katt som nästan alltid är framför vårt hus. De ställer ut mat till honom tror jag. Han stinker, och stirrar på en när man går förbi honom. Han ser alltid så ledsen ut, men det är förmodligen ingen bra idé att röra vid honom. Om han inte vore så läskig skulle jag vilja tvätta honom.



Mitt rum. Min sida är den där bokhyllan är aningen tommare. Men det får ändå plats en hel del i detta lilla rum - två skrivbord, två sängar, två stora skåp, en stor byrå och två bokhyllor (som visserligen sitter upphängda på väggarna).

Tvättrummet; det vill säga toaletten, fast själva toaletten är i Japan så gott som alltid i ett separat rum.


Det oförståeliga köket med de konstiga plattorna. Jag har precis börjat få lite bättre grepp om dem i och för sig. Om de åtminstone vore likadana allihop, men det är de inte utan de fungerar på lite olika sätt. Vissa av dem börjar pipa om man ställer en kastrull i fel material på. Å andra sidan värms de upp fort när man väl lyckats sätta på dem. Knapparna är dekorerade med kanji och åter kanji...



Social room. Det har ea-kon, det vill säga luftkonditionering, så när det var bastuvärme i resten av huset var det skönt att vara här. Här finns en teve på vilken man kan titta på skumma japanska teveprogram, en hylla fylld av manga och ett tatami-rum med ett japanskt bord och ett piano.



Det mycket mysiga badrummet. Ingen verkar använda badkaret här, av någon anledning. I 2MD och i Global House används dem flitigt har jag hört, så jag undrar varför. Det tog minst en halvtimme att fylla karet den enda gång jag vågat använda det, så folk kanske inte orkar vänta. Skönt var det i alla fall; mer som att sitta i bubbelpool (minus bubblorna i och för sig) på simhus än som de vanliga vita enmansbadkaren som är praxis i Sverige.

Alla utländska nykomlingar var lite nervösa för att använda det här rummet i början, men jag tror alla har vant sig vid det här laget. Det kan vara lite annorlunda och förvirrande först - jag föreställde mig något i stil med en ritual - men i princip tar man bara med sig en korg med sina grejor och en handduk, klär av sig i rummet bredvid, lägger sina kläder och sin handduk i en av hyllorna och tar med sig korgen in. Så sätter man sig på en liten pall och duschar, helt enkelt. När man är färdig plockar man upp den näve hår man tappat från golvet och så torkar man sig i rummet bredvid. No biggie.


Det här är en skylt som är uppsatt på toaletten. Av någon anledning måste man klippa upp paketet. Japans återvinningssystem är fantastiskt, för övrigt. Plast (både hård och mjuk), brännbart, papper, kartonger och batterier är det enda de återvinner. Oftast är det bara brännbart, ej brännbart och plat I går frågade jag någon varför man var tvungen att klippa upp mjölkpaketen. "För att återvinna dem", var svaret. "Återvinner ni mjölkpaket i Sverige?" var följdfrågan. Haha. Jag sa bara ja, men jag undrar vad hon tyckt om listan - färgat glas, ofärgat glas, kartong, papper, metall, hårdplast, mjukplast... Men vad begär man; många här har frågat mig om Sverige har ett eget språk. Nåväl, det är ju ett ganska litet och obetydligt land så jag klandrar dem inte. De visste i alla fall att det över huvud taget existerar.

Inga kommentarer: