onsdag 20 augusti 2008

Snarare...

I dag är det den 20 augusti. Jag åker ner till Lund den 27 för att ta tåget till Kastrup på morgonen dagen därpå. Det är alltså knappt en vecka kvar och jag har inte ens skrivit en packningslista. Jag är inte svallande glad och längtansfull och jag studerar inte japanska med brinnande iver.

Faktum är att det jag mest av allt fyller min tid och mina tankar med är vad jag skulle kunna ha gjort istället för att åka till Japan. Till exempel skulle jag kunnat åka till Frankrike, Italien eller Storbritannien. Jag skulle ha kunnat bli klar med min planerade fil. kand. i litteraturvetenskap, lära mig ryska och läsa en hel massa romaner.

Men vad jag än hade valt av dessa och miljontals andra alternativ skulle det alltid finnas en massa andra saker som tvunget skulle väljas bort, och även om ett år är lång tid att spendera på andra sidan jordklotet är det inte resten av mitt liv.

Dessa tvivel hör säkert till, och jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att de kommer ersättas av extrem förväntan, glädje och spänning när min väska är packad och jag väl är på väg. Jag önskar bara att den känslan kunde infinna sig redan nu!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ahhhh... your blog is in swedish, no i can't understand! well at least i will enjoy your pictures! have a great trip there, you know im so jealous! by the way, you look great on the picture! kisses!
Lucie

Maya sa...

Thank you sweetie! Ah, I'm sorry about that :P Yes, I'll make sure to post lots of photos :) And lots of love to you!

Anonym sa...

Hehe, din blogg åker direkt in under bokmärken. ;) Min Japanresa har ännu inte blivit av, just för att jag vill ta examen och så först, men tanken finns där hela tiden i bakhuvudet och har gjort det sedan jag var liten. Vad drev dig till att vilja åka till Japan? Ska du bara dit och studera språket? Själv kan jag redan grundläggande japanska, men man tappar det ju så fort här. Man lär avancera jättefort när man faktiskt är i landet.

http://cafenaive.blogspot.com/

Maya sa...

lina: Ja, jag ska bara åka dit för att läsa japanska! :D Mitt Japanintresse grundades genom tv-spelande, lingvistikkärlek samt japansk film. Jag har också en del japanskstudier bakom mig, men som du säger blir det nog en helt annan sak när man är omgiven av japanska hela tiden. Kul att du hittade in här och hoppas att du kan ta dig en resa till Japan så småningom du också!

Anonym sa...

Kul med en Japan-blogg! :) Men vad tiden har gått fort, vi måste verkligen ses när du kommer hem!!

Maya sa...

Usch ja, sommaren flög ju iväg! Men när jag kommer hem igen åker jag till X-staden och besöker dig vare sig du vill eller ej :D