söndag 26 oktober 2008

Engeikai!

Förra veckan var det dorm festival week, och på fredagen 18/10 var det dags att spela upp pjäsen vi övat på varenda kväll i en månad. Jag har tyvärr ingen video från själva uppträdandet, men här är i alla fall en inspelning av en övning. De flesta presterar bättre än de gjorde i slutändan; jag gjorde dock bättre ifrån mig inför publik. De som var bäst på övningarna var sämst på uppträdandet och viceversa, intressant.

Jag är (tyvärr) engelskläraren (måste jag väl erkänna). "Kick me again"-skriket var ovanligt mesigt den här gången, haha.




Förklaring

Scen 1 - Lumine, iklädd maid-kostym, presenterar "skolans kändisar", F4. Först "mr cool guy, Hanazawa", därefter "oresama ningen, Doumyouji" (typ gudomliga jag-människa Doumyouji), sedan "super-moderskomplex-pojke, Mimasaka" och till sist "ensam litteraturstudent, Nishikado". Därpå kommer Tsukushi in och Lumine informerar publiken om att alla F4-killarnas hjärtan tillhörde henne.

Scen 2 - Hanazawas scen. Serina, en av nykomlingarna, spelar Hanazawa. Hon säger något i stil med "vad kan Tsukushis typ vara?", Tsukushi kommer in och pratar om att hon såg den sexige core-dansaren Ikko på teve. Ikko är något slags transvestit som faktiskt finns och är på teve i verkligheten. När Tsukushi gått skriker Hanazawa "vad är Ikko!?" och därefter kommer Ikko in, spelad av halvfransyskan Chai (eller Ayami, som hon egentligen heter), säger att "om du vill bli smal ska du göra såhär" och lär henne dansa.

Scen 3 - Nishikados scen. Nishikado spelas av kinesiskan "Se-chan" (ännu ett smeknamn) och pratar på ett mycket lustigt, högtravande sätt. Så kommer Tsukushi in, som vanligt åtföljd av sina beundrarinnor (deras roller kallades för joshikousei=kvinniga gymnasiestudenter), pratande om hur coolt Dragonball är. När hon har gått plockar Nishikado upp tidningen hon slängde efter sig och säger att han också ska testa att läsa den. Medan han läser den spelas det upp en scen från Dragonball som är ganska självförklarande (tror jag, men det kanske bara är för att jag sett den typ trettio gånger). När det kommer in en tjej med en filt bakom sig och byter med Nishikado som springer ut innebär detta att hon som tar Nishikados plats är Nishikado. Så blev Nishikado en Dragonball.

Scen 4 - Doumyoujis scen. Doumyouji säger något om att det absolut var den där snubbens fel när Tsukushi dyker upp och säger att hon blivit räddad av en kille som snackade perfekt engelska, och att killar som talar engelska är sååå häftiga. Doumyouji rycker tag i henne och säger "du! du sa att killar som snackar engelska är coola, va?!" och hon svarar "det sa jag men vadå då?". Doumyouji: "okej, förstått." Därefter rusar engelskläraren (*jag*) och ett gäng elever (närmare bestämt joshikousei-settet) in och den underliga engelsk dialog-skolan sätter igång. Engelskläraren lär ut engelska genom att de får säga saker på japanska som låter smått engelska (i japaners öron). Hon är tydligen en beundrare av Doumyouji även hon och uppskattar verkligen att bli sparkad av honom... den här scenen är ju till stor del på engelska så den är väl hyfsat lätt att förstå.

Scen 5 - Mimasakas scen. Mimasaka hör Tsukushi prata om DMC, Detroit Metal City. När Tsukushi har gått skriker han på sin mor som visar honom vad DMC är. Därefter säger Lumine "och så förvandlades Mimasaka"varpå den nye Mimasaka, spelad av en annan tjej, kommer ut och rockar loss ^_~

Scen 6 - "ödets dag" som Lumine säger. En i taget frågar F4-killarna Tsukushi om hon vill dejta dem och hon nekar en efter en. Varefter hon säger "och förresten, F4, vad säger ni egentligen? Jag har ju en pojkvän". F4 utstöter japanska förvånade ljud och Tsukushi ropar på sin pojkvän, som spelas av en av mina grannar, den så kallade Fugi (hon bor i rummet bredvid). Hon/han bedyrar sin kärlek och Tsukushi ber honom visa de "coola killarna". Här kommer ett gäng otaku in och dansar en otaku-dans till en sång som folk tydligen dansar till i Akihabara, och efter några takter kommer alla andra in och dansar också.

Sluuut ~

Även om det tog upp en timme varje kväll i en månads tid är jag glad att jag deltog. Jag lärde mig i alla fall många namn (fast jag vet fortfarande inte vad alla heter...) och nu känns det lite tomt på vardagskvällarna...

Inga kommentarer: