måndag 6 oktober 2008

Ditt och datt

Argh, jag ligger så långt efter med bloggandet att jag knappt kommer ihåg hälften av allt jag tänkt skriva om. Så i väntan på att jag ska dra mig till minnes i vilken ordning jag gjorde vad, och skriva om det, blir det ett litet inlägg med allmänna tankar.

* Paraplyer är allmän egendom här. Jag har inte blivit av med mitt paraply än, men alla andra verkar bli bestulna. Härlig anarkistisk anda tycker jag; för när någon tagit ens paraply är det praxis att ta någon annans, så ingen borde i alla fall bli utan. Det verkar dock bara gälla de genomskinliga och de vita paraplyerna, och eftersom så många använder dem är det nästintill omöjligt att hålla koll på vilket som är ens eget. Jag använder ett blått och det är väl därför det inte försvunnit än.

* Att ha så många olika saker att välja mellan att göra i helgen att man till slut stannar på campus är en ny upplevelse. Det kan i och för sig vara mycket roligt det också. I fredags gick jag med en flaska rom till 2MD och spelade en amerikansk variant av kortspelet Hej knekt med Jonas och hawaiianen. Vi försökte spela den svenska varianten också men det tar ju särdeles lång tid att spela så det fungerade inte så bra som drinking game (svensk term?). Sedan dök fler personer upp och vi körde Mario Kart-race på våra DS (man kan spela upp till åtta personer) och alla hade mycket roligt åt mina aggressioner (Mario Kart gör mig så fruktansvärt förbannad). Till slut gick vi upp till Kazuyas rum och lyssnade på San Fransisco-låten (varför?) och jag ville hela tiden prata japanska med Bob. Tina, som bor i min korridor, var också där så jag fick hjälp hem. Jag har en bula i pannan efter Hej Knekt-spelandet...

* Tiden har gått blixtsnabbt de senaste två veckorna, till skillnad från de första tre veckorna, vilka kändes som tre år. Dessutom är det för kallt för att gå med kortärmad tröja nästan varje dag nu (men det är tydligen ovanligt kallt för oktober).

* Det är dorm festival week den här veckan och på fredag ska alla korridorer spela upp varsin pjäs. Jag ska vara en något galen engelsklärare. Vi övar klockan tio varje kväll.

Nu måste jag springa iväg för jag har ett Japanese speaking test om fem minuter...

Uppdatering:

* Det blev lite hastigt och lustigt tidigare, eftersom jag kom på i sista sekunden att jag skulle tillbaka till skolan. Det visade sig att det blivit förskjutit så min tid blev snarare 15.00 än 14.45. Satou-sensei tryckte på REC på sin bandspelare så fort jag satt mig ner, och på grund av nervositeten det skapade gjorde jag riktigt dåligt ifrån mig.

* Klassen är uppdelad i sektion A och sektion B, och vi i A-sektionen ska tydligen byta lärare med B-sektionen. Det innebär visserligen att vi slipper ha Satou-sensei (som är en ganska tråkig och stel person) hela tiden, men vi går miste om den absolut bästa läraren - Komatsu-sensei. Hennes lektioner är alltid så mycket roligare än Satou-senseis... Hon kan till och med säga "Jag älskar Abba" på svenska. Häromdagen pratade hon om att hon ätit både krokodil och känguru, och att ormar är gulliga och sköna att ta på. Hon har tillyttermeravisso en häftig, djup röst. Men men, B-gruppfolket säger att deras lärare är bra så vi får nog det bästa kortet trots allt (vi slipper ju Satou-sensei).

* Det finns alldeles för många människor här. Senast i dag ropade en tjej mitt namn och vinkade hejvilt. Jag vinkade glatt tillbaka och undrade vem i all världen det var. Jag kan inte ens namnen på alla i korridoren än (men det är väl typ trettio-fyrtio pers som bor här i och för sig).

* På lördag ska jag gå på Tokyo Game Show, världens största spelmässa. Tyvärr är inte Nintendo med, men eftersom en massa av de företag som tillverkar spel åt Nintendo är med är de nog ganska välrepresenterade ändå. Biljetten kostade bara 1000 yen.

* Angående yenen har den blivit betydligt dyrare. När jag åkte hit var en krona ungefär 18 yen, och nu är kronan bara värd 14.70. Ifall kronan fortsätter att rasa i den här takten är det bara att åka hem ju. Svenska börsen får för fan skärpa till sig nu!

* I dag är det både pjäsövning och korridorsmöte och jag kommer väl bli rostad. I går gick min scen helt åt helvete, mest eftersom jag inte mådde så bra, och så missade jag min info duty. Den går ut på att man ska sitta i något av rummen på första våningen (social room, study room eller smoking room) och svara i telefon samt öppna dörren om det ringer på. Det känns sådär måttligt lönt när jag ändå kommer bli tvungen ropa på någon japan när någon ringer/ringer på. Hur som helst fattade jag inte det konstiga schemat så jag missade min tid, vilket innebär att jag måste betala en (förhoppningsvis, förmodligen ganska liten) bot till korridoren.

* Vi hittade en pizzeria som påstår sig ha "vera pizza napoletana" bara en liten bit ifrån campus så dit ska vi gå och käka ikväll. Ska bli spännande. Annars jobbar min rumskompis på en helt underbar restaurang med namnet La voglia matta (ung. "den galna/ohejderliga lusten/viljan" - förmodligen syftande på mat - ) som har fantastisk, äkta italiensk mat. Den ligger i Ogikubo, på varuhuset Lumines femte våning om någon har vägarna förbi.

Inga kommentarer: